La famille David et le village de Sleepy Hollow. The David family and Sleepy Hollow!

 

Ichabod Crane, Respectfully Dedicated to Washington Irving. William J. Wilgus (1819–53), artist Chromolithograph, c. 1856

Ichabod Crane, Respectfully Dedicated to Washington Irving. William J. Wilgus (1819–53), artist Chromolithograph, c. 1856

 

The English version follows the French one.

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La famille David et le village de Sleepy Hollow.

par Robert Bérubé

D’ici quelques jours, plusieurs jeunes et moins jeunes vont célébrer la Halloween. Cela me rappelle des souvenirs de jeunesse à l’école de mon petit village, certaines “bonnes soeurs” nous disaient que nous ne devions pas nous costumer car cette fête était païenne et protestante! C’était un combat perdu car tout de suite après l’école, notre plaisir c’était de se déguiser en fabriquant nos propres costumes! Nous étions des fantômes, des sorciers, des sorcières, des clowns, des gitanes, des cowboys, des Indiens, des Chinois et des Japonaises! Les costumes Disney ainsi que ceux de “Super-Héros” n’existaient pas! Bien entendu certains de nos costumes d’antan sont justement découragés aujourd’hui!

Une fois costumés et accompagnés de nos amis, nous parcourions le village en faisant du porte-à-porte. Certaines maisons étaient ciblées car les grands-mères nous gâtaient avec des friandises faites à la maison. À ce jour, l’eau me vient encore à la bouche lorsque je me remémore le très bon sucre à la crème préparé par madame Groulx! Même nos amis anglophones et protestants, appréciaient la valeur des sucreries de madame Groulx et de ma grand-mère. Pour nous, la Halloween c’était la veille de la Toussaint et il n’y avait ni légendes, ni histoires faisant partie du répertoire littéraire francophone concernant la Halloween, pour nous épeurer! Face à cette pénurie, nous écoutions les histoires de nos amis anglophones qui nous racontaient entre autres, la “Légende de Sleepy Hollow”.

 

La Toussaint, Émile Friant (1888).

La Toussaint, Émile Friant (1888)

 

Le lendemain, de retour à l’école française et catholique, les bonnes soeurs, nous attendaient, nous les petits pécheurs de la veille! C’était avant les changements du Concile du Vatican II et le jour de la Toussaint était célébré à l’église et c’était une journée noire et morbide car on célébrait aussi le jour des morts en même temps!

Imaginer mon plaisir lorsque j’ai découvert que certains de mes ancêtres qui étaient des Protestants et des Huguenots avaient vécu à Tarrytown en Nouvelle-Angleterre et que certains de leurs descendants étaient enterrés dans le cimetière de Sleepy Hollow! Je savais qu’un jour je parlerais de la vie de ces ancêtres!

Cependant, avant de parler de cette famille, il faut bien que je vous parle un peu de Sleepy Hollow.

Sleepy Hollow est un village dans la ville de Mount Pleasant, dans le comté de Westchester, de l’État de New York. Connu à l’origine sous le nom de North Tarrytown, le village est situé sur la rive est de la rivière Hudson, à environ 48 km au nord de la ville de New York. Le village est connu par beaucoup à cause de «la légende de Sleepy Hollow», une histoire courte au sujet de son spectre infâme, le cavalier sans tête! Ce texte a été écrit par Washington Irving, qui a vécu à Tarrytown et est enterré au cimetière de Sleepy Hollow. En raison de cette histoire, ainsi que des racines du village dans l’histoire et le folklore américain, Sleepy Hollow est considéré par certains comme l’un des «endroits les plus hantés dans le monde.

“The Legend of Sleepy Hollow” a été publiée en 1820. Elle est parmi les premiers exemples de fiction américaine avec une popularité durable, en particulier pendant l’Halloween à cause d’un personnage connu comme le “Cavalier sans tête”.

 

F.O.C. Darley -Le Magasin Pittoresque

F.O.C. Darley -Le Magasin Pittoresque

 

L’histoire se déroule en 1790 dans la campagne autour de la colonie hollandaise de Tarry Town, dans un vallon isolé appelé Sleepy Hollow. Ce village est célèbre pour ses fantômes et l’atmosphère envoûtante qui imprègne l’imagination de ses habitants et visiteurs. Certains citoyens disent que cette ville a été ensorcelée au début de la colonisation hollandaise. D’autres disent qu’un vieux chef amérindien, le sorcier de sa tribu, y tenait ses pow-wow avant que le pays ne soit découvert par maître Hendrick Hudson. Le plus infâme spectre du Hollow est le Cavalier sans Tête! On dit qu’il était le fantôme d’un soldat Hessian qui avait la tête abattue par un boulet de canon, pendant “une bataille sans nom” de la guerre d’Indépendance Américaine, et il “monte à la scène de bataille dans la quête nocturne de sa tête”.

Du repos apathique de l’endroit, et le caractère particulier de ses habitants, qui sont des descendants des colons néerlandais originaux, cette vallée séquestrée pendant longtemps sous le nom de Sleepy Hollow … Une influence somnolente, rêveuse qui semble prendre la terre, et de pénétrer l’atmosphère même.

– Washington Irving, “La Légende de Sleepy Hollow”

La légende raconte l’histoire d’Ichabod Crane, un maître d’école extrêmement superstitieux du Connecticut, qui rivalise avec Abraham «Brom Bones» Van Brunt, le tapin de la ville, pour la main de Katrina Van Tassel. Après avoir échoué à sécuriser la main de Katrina, Ichabod rentre à la maison et rencontre un cavalier masqué à une intersection dans un marécage menaçant. Déconcerté par la taille et le silence inquiétants de son compagnon de voyage, le professeur est horrifié de découvrir que la tête de son compagnon n’est pas sur ses épaules, mais sur sa selle …

Vous pouvez trouver la conclusion de l’histoire à: http://www.eastoftheweb.com/short-stories/UBooks/LegSle.shtml

Tarrytown, à l’origine connue sous le nom de Phillips Burgh, a été colonisé à la fin des années 1600, principalement par des colons néerlandais de New Amsterdam (New York). La première colonie hollandaise fut perdue pour les Anglais lors de la seconde guerre anglo-néerlandaise qui se termina en 1667 et le territoire néerlandais fut définitivement cédé à l’Angleterre après la Troisième guerre anglo-néerlandaise qui se termina en 1674.

Un groupe de colons n’était pas Néerlandais mais français de la Novelle-France. Il s’agit de la famille David-Armand qui s’était installé à New York. Quand les enfants ont atteint l’âge adulte, ils ont migré vers le nord pour devenir fermiers à Phillips Burgh et ils sont devenus membres de l’Église réformée de Sleepy Hollow.

 

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Croix Huguenote

 

Voici l’histoire de la famille David!

Guillaume David est né probablement vers 1636 en France. Nous ne connaissons pas sa date de naissance, ni son lieu d’origine. Nous savons cependant qu’il est le frère de Claude David, époux de Suzanne Denoyon.

Nous assumons que vers 1656, il épousa Marie Armand (Herman). Malheureusement, nous ne connaissons pas les noms de ses parents, ni son lieu d’origine. Certains avancent qu’elle serait née en France, d’autres en Nouvelle-Angleterre ou un pays autre que la France.

On dit que Guillaume David se trouve à Trois-Rivières dès 1656. Si tel est le cas, il se peut qu’il a épousé Marie Armand avant son arrivée en Nouvelle-France. Nous n’avons pas trouvé un certificat de mariage ni en France, ni en Nouvelle-France, ni en Nouvelle-Anglettere. Il faut noter que son frère Claude est à Trois-Rivières en 1646! Si Guillaume avait accompagné son frère ceci voudrait dire qu’il a épousé Marie Armand (Herman) en Nouvelle-France. Cependant, il n’y a aucune mention de Guillaume David, ni de Marie Armand en Nouvelle-France avant le 23 octobre 1657! Date du baptême de leur fils Jacques David à Trois-Rivières. Marcel Trudel dans son “Catalogue des Immigrants” dit que Marie est arrivée enceinte de Jacques avec son époux Guillaume David. Il n’y a aucune preuve documentée de ceci!

La même année, le 29 décembre 1657, avec son frère et Barthélémy Bertaud , il est poursuivi, pour coups et blessures à l’endroit de Pierre Couc, un autre de mes ancêtres! Voir Pierre Couc et son épouse Marie Mite8ameg8k8 à: https://robertberubeblog.wordpress.com/2017/04/13/1632-marie-mite8ameg8k8-et-ses-enfants-marie-mite8ameg8k8-and-her-children/
Voici les enfants de Guillaume David et de Marie Armand:

Nom Naissance Mariage Décès Conjoint(e)
Jacques 23 octobre 1657 Trois-Rivières 11 octobre 1690 Boucherville 29 octobre 1708 Boucherville Catherine Lussier
Anne 29 novembre 1659 Québec 21 décembre 1659 Québec
Marguerite 12 avril 1661 Québec 8 décembre 1674

Québec

1707 Pierre Montarras Marmande (Montrose)(Richard Reyster)
Marie Anne 15 décembre 1663 Québec M annulé 14 janvier 1675 Pierre Girardeau
Madeleine 15 février 1666 Québec Avant le 31 décembre 1684 New York

8 novembre 1711 Montréal

3 février 1715 Montréal Jacques Lepage

Jean Poussart Bonapetit

Charles (Carel) 1672 10 avril 1706 Dutch Church Tarrytown 1750 Antje Lent
David 1675 1702 Brooklyn New York Jannitje Springsteen
Angélique 8 mars 1678 Sorel 10 octobre 1708 Dutch Church Tarrytown New York Paul Rutan

Le PRDH ne reconnaît pas Charles (Carel) époux de Antje Lent, ni David époux de Jannije Springsteen! D’autres sites ajoutent Pierre, René, Ursula, Mathys, Angelica (Engeltje) et Daniel. Je ne peux ajouter ces six noms d’enfants car je n’ai trouvé aucune preuve.

Le 8 mai 1658, à Trois-Rivières, Marie Armand “demande à être excusée de donner un témoignage verbal car elle a de la difficulté à parler français’.”

Guillaume David et Marie Armand quittent la région de Trois-Rivières pour Québec ils sont confirmés, le10 aout 1659.

Le 12 janvier 1664, Nicolas Juchereau à qui Guillaume doit 300 livres, le fait comparaitre au Conseil souverain. Juchereau exige qu’il travaille pour lui afin de remettre cet argent. Guillaume se plaint qu’il ne peut pas faire subsister sa famille. Il est condamné à travailler pour Juchereau.

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Les noms des David-Armand ne paraissent pas dans les recensements de 1666 et 1667.

Le 5 septembre 1667, le seigneur Jean-Francois Bourdon lui concède une terre dans sa seigneurie. Guillaume emprunte de l’argent au sieur Denis-Joseph Ruette Dauteuil afin de s’établir sur sa terre.

Le 2 juillet 1667, il loue à René Branche, pour trois mois, quatre boeufs et leur harnais, une charrette, un tombereau et un cabriolet. Il en obtient 90 livres.

Le 5 août 1668, il doit 212 livres et 12 sols au sieur Ruette. Il l’a remboursé en travail et en lui donnant deux peaux d’orignal et de la viande d’orignal. Il vend ses deux terres à Dombourg pour 200 livres, le 22 septembre au sieur Ruette.

Il quitte ensuite la région de Québec pour aller vivre dans la seigneurie d’Autray. Le 19 octobre 1668, en compagnie de Jean de Lalonde et de Jacob l’Heureux, ils s’ engagent à défricher plusieurs arpents de terre pour Anne Gasnier, afin de rembourser des dettes. Le 15 janvier 1671, elle proteste officiellement devant le notaire Becquet parce ce qu”ils n’ont pas réalisé le travail.

En 1674, la famille David-Armand habite dans la région de Sorel.

Le 25 juin 1676, Guillaume doit 122 livres et 10 sols à Jacques Babie.

Guillaume David et Marie Armand passent en Nouvelle-Angleterre vers 1678, avec leurs enfants Marguerite, Madeleine, Marie Angélique, Charles, David et possiblement Marie Anne si elle n’était pas décédée avant leur départ. Il semblerait que Marie Armand avait de la famille en Nouvelle-Hollande (New York). Au moins un de leurs petits-enfants est baptisé à l’Église réformée de New York. Le seul enfant qui est demeuré en Nouvelle-France était Jacques David, cependant, il a fait plusieurs voyages en Nouvelle-Angleterre et en Nouvelle-Hollande. Nous savons qu’en 1678, que Guillaume était allé au fort Orange en tant que guide et interprète.

Nous savons que Guillaume David et son fils Jacques David voyageaient beaucoup entre la Nouvelle-France et la Nouvelle-Hollande et la Nouvelle-Angleterre. Le commerce des peaux était plus lucratif avec les gens de la Nouvelle-Angleterre et de la Nouvelle-Hollande. Dans une lettre de Saurel à l’intendant Duchesnau, le 14 novembre 1679, nous apprenons le suivant: “nouvelles reçues d’Orange par Lafleur, habitant de Saint-Louis, qui a rencontré au lac Champlain Guillaume David établi en Nouvelle-Hollande : les Français n’ont plus liberté de commerce à Orange, où, dès leur arrivée, on les envoie à Manate et de là, à la Barbade; les Anglais pensent que la guerre est déclarée entre les deux métropoles et prennent des dispositions pour bloquer les voies conduisant chez eux; Boyvinet lui aura appris les autres nouvelles” Archives nationales d’outre-mer.

Cependant, après 1679, Guillaume David et Marie Armand semblaient être disparus! Leurs résidences sont évoquées en identifiant la résidence de leurs enfants à Kingston, Newton, Philipsburg Manor, et Tarrytown.

Une autre théorie est aussi valable! Selon le texte “Personnes et familles à la Martinique au XVIIe siècle d’après les recensements et terriers nominatifs, tome I, par Jacques Petit-Jean Roget et Eugénie Bruneau-Latouche aux Éditions Desormeaux”: “Guillaume David était à la Martinique en 1680 avec la Compagnie du Sieur Roy, capitaine du quartier du Prescheur. « 59. Caze de Guillaume David 63 ans, Marie Hermant (Herman) sa femme 61 ans, Marie David fille 12 (1-2)? ans, 3 nègres de 21 à 46 ans, 2 négresses de 61 à 70 ans”.

Si ce couple à la Martinique est bel et bien notre Guillaume David et notre Marie Armand, il se pourrait fort bien que notre Marie Armand est décédée en Martinique. Le registre paroissial de la communauté de Le Prescheur entre 1680 et 1720 fait référence au décès d’une Marie Harman le 7 juin 1698. Marie Harman, femme de Guillaume David 70 âgé de 70 ans, décédé le 7 juin 1698 et a été enterrée dans l’église. A. Chartier, jésuite”.

Leur fils Jacques David, notre ancêtre est demeuré en Nouvelle-France.

Jacques David et son compagnon René Faure ont cultivé une terre à Saint-François de 1672 à 1680. Le recensement du 14 novembre 1681 de l’intendant Duchesnau nous révèle que Jacques David, 26 ans vit avec René Faure, 32 ans, sur une terre de 8 arpents en valeur.

Vers 1680, Jacques David et René Faure sont devenus des coureurs de bois. Ils firent du commerce illégal de fourrures en 1681 avec des traiteurs de la Nouvelle-Hollande. Ils furent donc emprisonnés puis libérés.

“1681-07-21 : Arrêt que le Conseil souverain prendra connaissance de l’affaire de René Faure Laprairie et Jacques David, prisonniers dans les prisons de Québec, et que les procédures les concernant seront communiquées au procureur général. – 21 juillet 1681. Registre no 5 des arrêts, jugements et délibérations du Conseil souverain de la Nouvelle-France”.

René Faure (Lefort, Fort) et Jacques David libérés.

“1681-09-04 : Arrêt accordant mainlevée à René Faure et Jacques David sur toutes les porcelaines et marchandises saisies, ainsi que les douze castors et ordonnant que le tout leur soit rendu par Josias Boisseau ou les autres dépositaires, qu’ils soient élargis des prisons et déchargés de leurs cautions, vu les lettres d’amnistie délivrées par Sa Majesté. – 4 septembre 1681. Registre no 5 des arrêts, jugements et délibérations du Conseil souverain de la Nouvelle-France”.

Et en conclusion…

1682-02-16 : Arrêt du Conseil défendant de faire commerce des pelleteries avec les Anglais, Hollandais et autres nations étrangères, et réglant la valeur qu’ont les monnaies étrangères en Nouvelle-France, mention d’un arrêt du Conseil en date du 27 septembre 1681, mention de François Hazeur, marchand bourgeois de Québec, Josias Boisseau, agent et procureur des droits du Roi en Nouvelle-France, René Faure, Jacques David, messire Claude de Bermen de la Martinière, fait au Trois-Rivières le 16 février 1682, enregistré à Québec le 20 février 1682

Plusieurs personnes disent que Guillaume David vivait à Larochelle lors du contrat de mariage de sa fille Madeleine avec Jean Poussard, dit Bon appétit, le 26 octobre 1711. Cette mention ne dit pas que Guillaume David vivait à Larochelle mais qu’il était de Larochelle.

Malheureusement, nous ne pouvons pas déterminer l’endroit Guillaume David est décédé. Son fils Jacques notre ancêtre est décédé à Boucherville en Nouvelle-France. Alors vous vous demandez peut-être qui sont les ancêtres enterrés à Sleepy Hollow? Nous savons que Marguerite David devenue Margaret Davids et son conjoint Pierre Montras (Peter Montrose) et leurs enfants sont devenus membres de l’église Huguenote de Sleepy Hollow. Ils sont aussi enterrés dans le vieux cimetière de Sleepy Hollow !Il est fort probable aussi que les descendants de Charles, David et Angélique ont aussi été membres de la même église! Madeleine David, ses enfants et son conjoint Jacques Lepage sont revenus en Nouvelle-France vers 1678.

Origine du nom de la rivière et village de Saint-David:

La tradition veut que Jacques David ait eu une cabane sur les bords de la rivière David. Cet ancien trappeur et commerçant de fourrures venait chasser le castor dans les étangs. Il eut l’honneur de laisser son nom à la rivière par il passait pour parvenir à son endroit de chasse.
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Rivière David (Yamaska)

 

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Voici la descendance de Marie Armand et Guillaume David jusqu’à moi.

Guillaume David et Marie Armand

Jacques David

Marie Madeleine David

Charles Mousseau (Désilets)

Jean-Baptiste Mousseau (Désilets)

Abraham Mousseau

Stéphanie Mousseau

Fernande Chenette

Thomas Marion

Huguette Marion

Robert Bérubé

Un petit mot pour vous REMERCIER de lire mes textes! Pour ceux et celles qui m’encouragent, je vous remercie du plus profond du coeur! Je ne suis ni écrivain, ni historien! Je raconte des histoires! Je tente de les rendre aussi justes que possible par mes recherches. Cependant, il peut y avoir des erreurs. Certaines personnes m’ont fait remarquer diverses coquilles en privé et même publiquement et j’ai eu la chance de corriger les histoires pour les rendre plus congruentes. Je suis reconnaissant envers ces gens. Je remercie aussi les individus qui me demandent la permission avant de partager, copier, et répéter mes textes.

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Ichabod Crane, Respectfully Dedicated to Washington Irving. William J. Wilgus (1819–53), artist Chromolithograph, c. 1856

Ichabod Crane, Respectfully Dedicated to Washington Irving. William J. Wilgus (1819–53), artist Chromolithograph, c. 1856

The David family and Sleepy Hollow!

by Robert Bérubé

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In a few days, young and old will celebrate Halloween. It reminds me of memories of my childhood at school in the small village, where I grew up when some of the “bonnes soeurs” (good nuns) told us that we should not dress up because this activity was pagan or Protestant! It was a lost battle for them because immediately after school, our pleasure was to disguise ourselves by making our own costumes! We were ghosts, wizards, witches, clowns, gypsies, cowboys, Indians, Chinese and Japanese! The present day Disney costumes as well as those of “Super-Heroes” did not exist! Of course some of our costumes of yesteryear are rightly discouraged today!

Once dressed and accompanied by our friends, we traveled the village door-to-door. Some houses were targeted because the grandmothers spoiled us with homemade treats. To this day, the water still comes to my mouth when I remember the very good “sucre à la crème” (sugar fudge) prepared by Madame Groulx! Even our English and Protestant friends appreciated the value of Madame Groulx’s and my grandmother’s French sweets. For us, Halloween was All Saints Eve and there were no legends or stories that were part of the Francophone literary repertoire about Halloween, to scare us! Faced with this shortage, we listened to the stories of our English-speaking friends who told us, among other things, the “Legend of Sleepy Hollow”.

The next day, back at the French and Catholic school, the nuns were waiting for us, the little sinners of the night before! It was a time before the changes of the Vatican Council II and La Toussaint (All Saints’ Day) was celebrated in the church and it was a black and morbid day because we also celebrated the day of the dead at the same time!

 

La Toussaint, Émile Friant (1888).

La Toussaint, Émile Friand 1888

 

Imagine my pleasure when I discovered that some of my ancestors who were Protestants and Huguenots had lived in Tarrytown, New England, and that some of their descendants were buried in the Sleepy Hollow cemetery! I knew that one day I would talk about the life of these ancestors.

However, before talking about this family, I need to talk to you a bit about Sleepy Hollow.

Sleepy Hollow is a village in the city of Mount Pleasant, Westchester County, New York. Originally known as North Tarrytown, the village is located on the east bank of the Hudson River, approximately 48 km north of New York City. The village is known by many because of “The Legend of Sleepy Hollow,” a short story about its infamous specter, the headless rider! This text was written by Washington Irving, who lived in Tarrytown and is buried at Sleepy Hollow Cemetery. Because of this history, as well as the village’s roots in American history and folklore, Sleepy Hollow is considered by some to be one of the “most haunted places in the world!

“The Legend of Sleepy Hollow” was published in 1820. It is among the first examples of American fiction with lasting popularity, especially during Halloween because of a character known as the “Headless Horseman”.

 

F.O.C. Darley -Le Magasin Pittoresque

F.O.C. Darley -Le Magasin Pittoresque

 

The story takes place in 1790 in the countryside around the Dutch colony of Tarry Town, in an isolated valley called Sleepy Hollow. This village is famous for its ghosts and the mesmerizing atmosphere that permeates the imagination of its inhabitants and visitors. Some citizens say that this city was bewitched at the beginning of the Dutch colonization. Others say that an old Native American chief, the wizard of his tribe, held his pow-wow there before the country was discovered by Master Hendrick Hudson. The most infamous specter of the Hollow is the Headless Horseman! It is said that he was the ghost of a Hessian soldier who had his head shot by a cannonball, during “a nameless battle” of the American Revolutionary War, and he “climbs to the battle scene in the night in quest of his head “.

From the listless repose of the place, and the peculiar character of its inhabitants, who are descendants from the original Dutch settlers, this sequestered glen has long been known by the name of SLEEPY HOLLOW. A drowsy, dreamy influence seems to hang over the land, and to pervade the very atmosphere.

Washington Irving, “The Legend of Sleepy Hollow”

The legend tells the story of Ichabod Crane, an extremely superstitious schoolmaster from Connecticut, who competes with Abraham “Brom Bones” Van Brunt, for the hand of Katrina Van Tassel. After failing to secure Katrina’s hand, Ichabod returns home and meets a masked rider at an intersection in a threatening swamp. Disconcerted by the worrisome size and silence of his traveling companion, the teacher is horrified to discover that his companion’s head is not on his shoulders, but on his saddle …

You can find the conclusion of the story at: http://www.eastoftheweb.com/short-stories/UBooks/LegSle.shtml

Tarrytown, originally known as Phillips Burgh, was colonized in the late 1600s, mainly by Dutch settlers from New Amsterdam (New York). The first Dutch colony was lost to the British during the Second Anglo-Dutch War which ended in 1667 and the Dutch territory was finally ceded to England after the Third Anglo-Dutch War which ended in 1674.

A group of settlers was not Dutch but French from Nouvelle-France. This is the David-Armand family who settled in New York. When the children reached adulthood, they migrated north to become farmers at Phillips Burgh and became members of the Reformed Church of Sleepy Hollow.

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Here is the story of the David family!

Guillaume David was born probably around 1636 in France. We do not know his date of birth, nor his place of origin. We know, however, that he is the brother of Claude David, husband of Suzanne Denoyon.

We assume that around 1656 he married Marie Armand (Herman). Unfortunately, we do not know the names of her parents, nor her place of origin. Some argue that she was born in France, others in New England or a country other than France.

It is said that Guillaume David was in Trois-Rivières in 1656. If so, he may have married Marie Armand before his arrival in New France. We did not find a marriage certificate in France, New France or New England. It should be noted that his brother Claude is in Trois-Rivières in 1646! If Guillaume did accompany his brother this would mean that he married Marie Armand (Herman) in New France. However, there is no mention of Guillaume David or Marie Armand in New France before October 23, 1657! Date of the baptism of their son Jacques David in Trois-Rivières. Marcel Trudel in his “Catalog of Immigrants” says that Marie was pregnant with Jacques when she arrived with her husband Guillaume David. There is no documented proof of this!

The same year, December 29, 1657, with his brother and Barthélémy Bertaud, Guillaume is pursued, for assault on Pierre Couc, another one of my ancestors! See Pierre Couc and his wife Marie Mite8ameg8k8 in https://robertberubeblog.wordpress.com/2017/04/13/1632-marie-mite8ameg8k8-et-ses-enfants-marie-mite8ameg8k8-and-her-children/

Following are the children of Guillaume David and Marie Armand

Name Birth Marriage Death Spouse
Jacques 23 october 1657 Trois-Rivières 11 october 1690 Boucherville 29 october 1708 Boucherville Catherine Lussier
Anne 29 november 1659 Québec 21 décember 1659 Québec
Marguerite 12 april 1661 Québec 8 décember 1674

Québec

1707 Pierre Montarras Marmande (Montrose)

(Richard Reyster)

Marie Anne 15 décember 1663 Québec M annuled 14 jan. 1675 Pierre Girardeau
Madeleine 15 feb. 1666 Québec Before 31 décember 1684 New York

8 november 1711 Montréal

3 feb.1715 Montréal Jacques Lepage

Jean Poussart Bonapetit

Charles (Carel) 1672 10 april 1706 Dutch Church Tarrytown 1750 Antje Lent
David 1675 1702 Brooklyn New York Jannitje Springsteen
Angélique 8 march 1678 Sorel 10 october 1708 Dutch Church Tarrytown New York Paul Rutan

The PRDH does not recognize Charles (Carel) husband of Antje Lent, nor David husband of Jannije Springsteen! Other sites add Peter, Rene, Ursula, Mathys, Angelica (Engeltje) and Daniel. I can not add these six names of children because I have found no evidence of them.

On May 8, 1658, in Trois-Rivières, Marie Armand “asks to be excused from giving a verbal testimony because she has difficulty speaking French.”

Guillaume David and Marie Armand leave the region of Trois-Rivières for Québec where they are confirmed, August 10, 1659.

On January 12, 1664, Nicolas Juchereau, to whom Guillaume owes 300 livres, makes him appear to the Conseil Souverain. Juchereau demands that he work for him in order to hand over this money. Guillaume complains that he can not support his family. He is sentenced to work for Juchereau.

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The names of the David-Armand do not appear in the censuses of 1666 and 1667.

On September 5, 1667, Jean-Francois Bourdon granted him land in his seigneury. Guillaume borrows money from Denis-Joseph Ruette Dauteuil to settle on his land.

On July 2, 1667, he leased to René Branche, for three months, four oxen and their harness, a cart, a dump truck and a cabriolet. He gets 90 pounds.

On August 5, 1668, he owes 212 pounds and 12 sols to Sir Ruette. He reimbursed him for work and gave him two moose skins and moose meat. He sells his two pieces of land in Dombourg for 200 livres, on September 22.

He then left the region of Québec to live in the seigneurie of Autray. On October 19, 1668, along with Jean de Lalonde and Jacob l’Heureux, they committed themselves to clearing several acres of land for Anne Gasnier, in order to repay debts. On January 15, 1671, she officially protests before the notary Becquet because they did not complete the work.

In 1674, the David-Armand family lived in the Sorel region.

On June 25, 1676, Guillaume owes 122 livres and 10 sols to Jacques Babie.

Guillaume David and Marie Armand go to New England around 1678, with their children Marguerite, Madeleine, Marie Angélique, Charles, David and possibly Marie Anne if she had not died before their departure. It seems that Marie Armand had family in New Holland (New York). At least one of their grandchildren is baptized at the Reformed Church of New York. The only child who remained in New France was Jacques David, however, he made several trips to New England and New Holland. We know that in 1678 Guillaume had gone to Fort Orange as a guide and an interpreter.

We know that Guillaume David and his son Jacques David traveled a great deal between New France and New Holland and New England. The beaver pelt trade was more lucrative with the people of New England and New Holland. In a letter from Saurel to Intendant Duchesnau, November 14, 1679, we learn the following: “news received from Orange by Lafleur, resident of St. Louis, who met at Lake Champlain, Guillaume David who is established in New Holland: the French no longer have freedom of commerce at Orange, where, as soon as they arrive, they are sent to Manate, and from there to Barbados; the English think that war is declared between the two metropolises and take steps to block the roads leading to them; Boyvinet will have taught him the other news Archives nationales d’outre-mer (Overseas National Archives)

However, after 1679, Guillaume David and Marie Armand seemed to be missing! Their residences are evoked by identifying the residence of their children in Kingston, Newton, Philipsburg Manor, and Tarrytown.

Another theory is also valid! According to the text “People and families in Martinique in the seventeenth century according to censuses and “terriers nominatifs”, Volume I, by Jacques Petit-Jean Roget and Eugénie Bruneau-Latouche Desormeaux Editions”: “Guillaume David was in Martinique in 1680 with the Sieur Roy Company, captain of the Prescher district. “59. Caze of Guillaume David 63 years old, Marie Hermant (Herman) his wife 61 years old, Marie David daughter 12 (1-2)? years, 3 Negroes from 21 to 46, 2 Negresses from 61 to 70 years old “.

If this couple in Martinique is indeed our Guillaume David and Marie Armand, it could well be that our Marie Armand died in Martinique. The parish register of the community of Le Prescheur between 1680 and 1720 refers to the death of a Marie Harman June 7, 1698. “Marie Harman, wife of 70 year old Guillaume David 70, died June 7, 1698 and was buried in the church. A. Chartier, Jesuit “.

As previously stated their son Jacques David, our ancestor remained in New France.

Jacques David and his companion René Faure cultivated land at Saint-François from 1672 to 1680. The census of November 14, 1681 by Intendant Duchesnau reveals that Jacques David, 26 years old lives with René Faure, 32, on land of 8 arpents in value.

Around 1680, Jacques David and René Faure became “coureurs de bois”. They did illegal fur trading in 1681 with traders from New Holland. They were imprisoned and released.

“1681-07-21: Judgment that the Sovereign Council will take cognizance of the case of René Faure Laprairie and Jacques David, prisoners in the prisons of Québec, and that the procedures concerning them will be communicated to the public prosecutor. – July 21, 1681. Register No. 5 of the judgments, judgments and deliberations of the Sovereign Council of New France “.

René Faure (Lefort, Fort) and Jacques David released.

“1681-09-04: Judgment granting release to René Faure and Jacques David on all the porcelains and goods seized, as well as the twelve beaver pelts and ordering that the whole be returned to them by Josias Boisseau or the other depositories, that they are to leave the prisons and be discharged from their bonds, considering the letters of amnesty delivered by His Majesty. – 4 September 1681. Register No. 5 of the judgments, judgments and deliberations of the Sovereign Council of New France “.

And in conclusion…

1682-02-16: Judgment of the Council forbidding to trade in fur skins with the English, Dutch and other foreign nations, and regulating the value of foreign currencies in New France, mention of a judgment of the Council dated September 27, 1681, mention of François Hazeur, bourgeois merchant of Quebec, Josias Boisseau, agent and prosecutor of the rights of the King in New France, René Faure, Jacques David, messire Claude of Bermen of the Martinière, made in Trois-Rivières the 16 February 1682, registered in Québec.

Several people say that Guillaume David lived in Larochelle at the marriage contract of his daughter Madeleine with Jean Poussard, dit Bon appétit, October 26, 1711. This mention does not say that Guillaume David lived in Larochelle but was from Larochelle.

Unfortunately, we can not determine where Guillaume David died. His son Jacques our ancestor died in Boucherville, New France. So you may be wondering who the ancestors are buried at Sleepy Hollow? We know that Marguerite David became Margaret Davids and her husband Pierre Montras (Peter Montrose) and their children became members of the Huguenot Church of Sleepy Hollow. They are also buried in the old cemetery of Sleepy Hollow! It is also likely that the descendants of Charles, David and Angélique were also members of the same church! Madeleine David, her children and her husband Jacques Lepage returned to New France around 1678.

Origin of the name of the river and village of Saint-David:

Tradition has it that Jacques David had a cabin on the banks of the David River. This former trapper and fur trader would hunt beaver in the ponds. He had the honor of leaving his name to the river by which he passed to reach his hunting place.

 

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Rivière David : Yamaska

 

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Here are the descendants of Marie Armand and Guillaume David down to me.

Guillaume David et Marie Armand

Jacques David

Marie Madeleine David

Charles Mousseau (Désilets)

Jean-Baptiste Mousseau (Désilets)

Abraham Mousseau

Stéphanie Mousseau

Fernande Chenette

Thomas Marion

Huguette Marion

Robert Bérubé

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Some people have pointed out to me some mistakes in private and even publicly, and I have had the chance to correct the texts to make them more accurate. I thank those individuals who took the time to help me out. I also thank the persons who ask me for permission before sharing, copying, and repeating my texts.

2 thoughts on “La famille David et le village de Sleepy Hollow. The David family and Sleepy Hollow!

  1. Enjoy your recounting and stories My parents were French Canadian (Racine) and had many stories to share. Keep up the interesting work.

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  2. Thanks for the interesting article! I am descended from Jacques David, son of Guillaume and Marie Armand. In my travels, I came across this article, which would seem to disprove the hypothesis that they went to Martinique: https://www.wikitree.com/g2g/212352/hypothesis-guillaume-martinique-slave-master-during-years
    Here’s what the author, Michel David, says:

    Hypothesis proven wrong.

    In early 2016 I postulated that Guillaume David and Marie Armand may have moved to Martinique circa 1679 because their names show up in the population Census of 1681 in Le Precheur, Martinique at this time.

    With the help of distant cousin Gary David who obtained a document entitled: Personnes et familles à la Martinique au XVIIe siècle ( Jacques Petitjean Roget, Eugène Bruneau-Latouche, Editions Desormeaux, 2000 – Martinique – 757 pages) the speculation that this was the same Guillaume and Marie is proven false.

    The Guillaume David from Martinique is noted as a son of Jean David and Anne LeGirot. His occupation was a Mason. This Guillaume was born in 1617 and was first married Jeanne Lanquestier who came from Antigua and who died in 1669 in Martinique. His eldest child was Henriette born in 1649 in St. Christopher. After Jeanne’s death he married in 1671 Marie Armand or Harmen the widow of Pierre Armand. Marie’s maiden name is not listed.

    Since we know that our Guillaume David was in New France from 1659 to at least 1679, it is impossible to consider him the same Guillaume who was living in the Caribbeans during the same time period.

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