1685: La perruque de Nicolas Marion: Nicolas Marion’s Wig!

The English version follows the French one.

Un petit mot pour vous REMERCIER de lire mes textes! Pour ceux et celles qui m’encouragent, je vous remercie du plus profond du coeur! Je ne suis ni écrivain, ni historien! Je raconte des histoires! Je tente de les rendre aussi juste que possibles par mes recherches. Cependant, il peut y avoir des erreurs. Certaines personnes m’ont fait remarquer diverses coquilles en privé et même publiquement et j’ai eu la chance de corriger les histoires pour les rendre plus congruentes. Je suis reconnaissant envers ces gens. Je remercie aussi les individus qui me demandent la permission avant de partager, copier, et répéter mes textes.

Pour les intéressées et intéressés, je vous encourage à vous inscrire à mon site Facebook! https://www.facebook.com/groups/394084010943300/

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Un texte de Robert Bérubé

Plusieurs historiens considèrent Georges comme étant l’ancêtre des Marion en Nouvelle-France. Ils justifient ce fait car sa mère, épouse de Nicolas Marion n’est pas venue dans la colonie et aucun de ses enfants ne sont nés sur le continent américain. Nicolas est une personnalité intéressante et vu que trois de ses fils sont venus le rejoindre, il mérite, selon moi, d’être reconnu comme le premier ancêtre Marion!

Nicolas Marion dit Lafontaine serait né vers 1634 à Dragueville, dans le diocèse de Coutances en Normandie. Nicolas et Marie Guéric se sont mariés à l’automne 1658, probablement à Dragueville, Basse Normandie. L’acte de mariage n’a pas été repéré. Nous ne connaissons pas les noms des parents de Nicolas et de Marie. Nous savons que Nicolas a un frère nommé Olivier et peut-être une soeur nommée Louise.

Nicolas et Marie sont déménagés à Guingamp, Côtes d’Armor, en Bretagne, où ils eurent leurs huit enfants tous baptisés à la paroisse de Notre-Dame de Bon Secours.

Élisabeth est née le 22 octobre 1659, Abel, le 25 avril, 1661 et François, le 14 octobre, 1662. Ce dernier est décédé huit jours plus tard. Georges est né le 8 février, 1664 et Laurent le 22 avril, 1665. Laurent est décédé à l’âge de trois ans. Guillaume est né le 7 octobre 1666 et Charles, le 1er mars, 1668. Ce dernier est probablement décédé en 1678. Anne a vu le jour, le 28 janvier 1670.

Marie Guéric est décédée le 26 février 1671, âgée d’environ 35 ans. Un autre document dit qu’elle a 45 ans donc, il est difficile de déterminer sa date de naissance. Lors de la mort de sa mère, Élisabeth, l’aînée des enfants, est trop jeune pour assumer les responsabilités de la maison et de la famille. Elle n’a que 11 ans et Anne, sa petite sœur est âgée de 14 mois. Le 16 octobre 1671, Nicolas épousa en secondes noces Sébastienne Mahé, fille de Julien Mahé et de Louise Guegan. Sébastienne est née le 18 avril 1653, à Châtelaudren. Un fils, Pierre est né, de ce mariage, le 13 janvier, 1673. Dans le certificat de baptême de Pierre, Nicolas est identifié comme étant un marchand.

La vie économique des marchands est difficile à ce temps en France, surtout à cause des politiques du roi. En 1675, Nicolas quitte son pays et son épouse, qui demeure seule avec six (peut-être sept enfants) âgés entre un an et quatorze ans.

À la fin de l’été 1675, Nicolas s’approvisionna à crédit chez Jacques Tartas, un marchand de La Rochelle, en vue d’établir un commerce en Nouvelle-France. Peu de temps après, Nicolas migra en Nouvelle-France.

Quelques années plus tard son beau-père, Julien Mahé est décédé en France, le 15 janvier 1678. Nicolas s’embarqua sur un des premiers navires en direction de mère patrie. Il revient en Nouvelle-France, le 17 novembre 1678, accompagné de ses trois fils survivants et qui étaient aussi issus de son premier mariage. Ils sont Abel, Georges et Guillaume. Le commis, Charles Villiers s’occupait de ses affaires à Québec, durant son absence. Sébastienne n’a pas suivi Nicolas et les deux ne se sont pas remariés donc, il se pourrait qu’ils aient conclu une entente de séparation.

Le marchand Nicolas Marion brassa beaucoup d’affaires à Québec. De 1676 au 18 mars 1699, il se présenta près chez le notaire près de 150 fois pour signer des documents concernant ses transactions. Il est presque évident que lorsque les gens faisaient affaire à ce temps, que c’était avec ou par l’entremise de Nicolas Marion. Notre ancêtre Nicolas  semble omniprésent dans presque tous les échanges de la ville de Québec.

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Suite à la lecture de plusieurs documents, j’ai décidé de tenter de déterminer le contenu des trocs et des transactions. Il y a de nombreux marchés, de multiples ventes, des engagements et des baux! Le plus gros de son commerce semble être la vente ou la location de terrains, de maisons et de terres. Nicolas loue même des chambres dans sa maison ainsi que des places dans sa cave. Il s’adonne aux prêts d’argent et il troque aussi dans le marché des fourrures et du castor! Il embauche plusieurs types d’employés et d’engagés et j’ai noté les suivants: des engagés pour les semences et pour la construction, des bûcheurs, des défricheurs, des maçons et des charpentiers!

J’ai trouvé intéressant qu’il s’adonnât à l’achat et à la vente de bois brûlé, de bois transformé en charbon, de bois bûché et de cordes de bois. Il se livrait au commerce de bardeaux et de poutre de cèdre, de poutres ordinaires, de madrier de pin, de planches, de pieux et même de chaloupes!

Notre grossiste vendait des taures, des taureaux, des génisses et des vaches. Souvent, dans les contrats et les négoces on parle de marchandises et de fournitures et je n’ai pas été capable de préciser ce qu’elles étaient. Malgré cela, on mentionne des pois verts et des pois blancs, du blé, du vin, des haches, des brouettes, des sabots de bois, des tapis de peaux, des mantilles et des robes de chambre pour femmes!

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Ma mère Huguette Marion, copropriétaire de la “Boutique Chez Huguette” ainsi que du “Magasin Bérubé” avec mon père et en plus commerçante pendant près de quarante ans serait extrêmement fière de son ancêtre patronymique! Maman a commencé ses entreprises durant une période de temps où beaucoup de femmes demeuraient au foyer et elle a opéré sa boutique, jusqu’au jour avant son décès!

Et j’oubliais… Nicolas Marion vendait aussi des perruques!

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Les nombreux documents rendent en évidence que la vie de Nicolas n’a pas été facile.  La quantité élevée de transactions prouve que Nicolas travaillait très fort. L’ensemble de la correspondance est impressionnant! Dans toute cette cadence et grandeur de pièces administratives, un cas de cour particulier attira mon attention à cause de sa frivolité.

Le 16 octobre 1685, devant la prévôté de Québec, Jehan Creste réclame de Nicolas Marion dit Lafontaine, marchand bourgeois de Québec, un montant de sept francs. Nous apprenons que “cinq francs s’appliquent à une brouette que Jehan Creste a fabriquée et vendue au défendeur”. Les deux francs restant c’était pour une perruque achetée et retournée à Marion par l’épouse de Creste, Marguerite Gaulin.

Creste ne trouvait pas cette perruque désirable et valable! La cour apprend que Nicolas Marion l’avait reçue et l’avait remise “en son magasin pour en disposer à son profit.” Bien entendu que le jugement de la cour fut favorable à Jehan Creste. Je ne sais pas si Nicolas a vendu cette perruque!

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Le 22 novembre 1679, Nicolas fait l’acquisition d’une terre sur la côte à Lauzon et le 29 mars 1680, d’une maison dans la Basse-Ville sur le coin à l’angle de la rue de Saint-Pierre et la rue Sous-le-Fort. (Aujourd’hui c’est l’endroit menant au funiculaire). Comme habitant non déclaré, il n’a pas droit à la propriété. Donc, le 8 avril 1680, il pétitionne le Conseil Souverain pour obtenir ce droit, et le Conseil lui accorde ce bénéfice.

Au recensement de 1681, Nicolas vit avec son fils Guillaume âgé de 14 ans. Ses voisins sont Louis Maheu et Claude Porlier.

Nicolas subit de grandes pertes dans l’incendie de la Basse-Ville en juillet, 1685. Sa maison, ses marchandises et ses meubles sont détruits. De plus, le gouverneur retarde le paiement des services de transports et de soutien lors de la désastreuse expédition du gouverneur Labarre contre les Iroquois. Ce fut pour lui des années difficiles.

Encore pire, il semblerait que son fils Abel, s’était joint à l’expédition du gouverneur Brisay de Denonville contre les Tsonnontouans. Le Baron de la Hontan rapporte qu’il fut témoin le 11 juillet 1687, de l’exécution sommaire du déserteur canadien Abel Marion dit Lafontaine, sur la rive sud du lac Ontario. Sa faute était qu’il avait aidé Johannes Roseboom, un commerçant de la Nouvelle-Angleterre à se rendre à Michillimakinac pour faire la traite de fourrures. Encore un autre membre de la famille qui est devenu victime de la traite de fourrures!

Le 26 avril 1688, son fils Guillaume Marion s’engage à Claude Greysolon, marchand de fourrures pour faire un voyage aux Outaouais. Le 18 janvier 1692, est la dernière fois que nous entendons parler de Guillaume à Québec. Il semblerait qu’il est allé vivre dans les Pays-d’en-Haut et même en Louisiane. Je n’ai retrouvé aucun document concernant ce fils et j’ai perdu sa trace.

Le 12 novembre 1693, son fils Georges Marion et Marie-Madeleine Demers, fille de Jean Demers et de Jeanne Védié (Voidy) signèrent un contrat de mariage. Nicolas leur fit don d’une terre. Il promet de les loger et de les nourrir pendant un an dans sa maison et il leur donna une somme d’argent. Les parents de Madeleine lui donnèrent 300 livres en avancement de son héritage ainsi que son trousseau et ses hardes. Madeleine est née le 24 mars 1669.

Le 18 mars 1699, Nicolas fait don aux religieuses de l’Hôpital Général d’une terre à condition que les religieuses continuent de le nourrir et de l’entretenir le reste de ses jours.

Selon un texte du Conseil Souverain, Nicolas Marion de Lafontaine est mort seul vers la fin février 1700, “chemin faisant entre sa résidence de la Basse-Ville et l’Hôpital Général de Québec, lieu où il demeurait”. Le premier mars, Georges Marion avoue devant le Conseil Souverain qu’il n’est pas trop au courant des commerces de son père. La peur de Georges était que son père avait peut-être beaucoup de dettes étant donné qu’il avait brassé beaucoup d’affaires. Après la liquidation des dettes, une somme est revenue à Georges et à Guillaume et deux soeurs, dits absents.

Certains chercheurs nient l’existence d’Abel et de Guillaume mais les documents prouvent leur existence. Il se pourrait que Guillaume ait laissé une descendance dans les Pays d’en Haut mais ce bout d’histoire est à découvrir. Certains pensent que Nicolas était un Protestant car il était commerçant. Je n’ai pas trouvé d’indices à cet égard prouvant s’il l’était ou non! C’est un autre domaine vou à la recherche.

Voici la lignée de Nicolas à moi.

Nicholas Marion (1636-1700)

Georges Marion (1664-1712)

Étienne Marion (1708-17610

Antoine Marion (1742-1793)

Jean Baptiste Marion (1770-1824)

Cyriac Marion 1 (1816-1891)

Cyriac Marion 2 (1862-1949)

Thomas Marion (1895-1982)

Huguette Marion (1933-1995)

Robert Bérubé

La semaine prochaine: 1646: Marguerite Hayet

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1685: Nicolas Marion’s Wig

by Robert Bérubé

A word to THANK all of YOU for reading my texts! For those of you who take the time to encourage me, I thank you from the bottom of my heart! I am neither a writer nor an historian! I tell stories! I try to make them as accurate as possible by doing a lot of research. However, there are sometimes errors.
Some people have pointed out to me some mistakes in private and even publicly, and I have had the chance to correct the texts to make them more accurate. I thank those individuals who took the time to help me out. I also thank the persons who ask me for permission before sharing, copying, and repeating my texts.
For those  of you interested in receiving my stories automatically, I encourage you to subscribe to my Facebook site at       https://www.facebook.com/groups/394084010943300/

Several historians consider Georges to be the ancestor of the Marions in New France. They justify this because Nicolas’ wife did not come to the colony and none of his children were born on the American continent. Nicolas is an interesting personality and since three of his sons did come to join him, he deserves to be recognized as the first Marion ancestor, pioneer of New France!

Nicolas Marion dit Lafontaine was born around 1634 in Dragueville in the Diocese of Coutances, Normandy. Nicolas and Marie Guéric married in the autumn of 1658, probably in Dragueville, Basse Normandie. Their marriage certificate was not found. We do not know the names of the parents of Nicolas and Marie. We do know that Nicolas has a brother named Olivier and maybe a sister named Louise.

Nicolas and Marie moved to Guingamp, Côtes d’Armor in Brittany, where they had their eight children. All of them were baptized in the parish of Notre-Dame de Bon Secours.

Elizabeth was born October 22, 1659, Abel, on April 25, 1661 and François, on October 14, 1662. The latter died eight days later. Georges was born on February 8, 1664 and Laurent on April 22, 1665. He died at the age of three. Guillaume was born on October 7, 1666 and Charles, on March 1, 1668. The latter probably died in 1678. Anne was born on January 28, 1670.

Marie Guéric died on 26 February 1671, about 35 years of age. Another document states that she was 45 years old which makes her date of birth hard to determine. Following her mother’s death we can determine that Elizabeth, the eldest of the children, is too young to assume the responsibilities of home and family. She is only 11 years old and Anne, her little sister is 14 months old. On October 16, 1671, Nicolas married Sébastienne Mahé, daughter of Julien Mahé and Louise Guegan. Sébastienne, was born on April 18, 1653 in Châtelaudren. A son, Pierre was born, of this marriage, on January 13, 1673. In the baptismal certificate of Pierre, Nicolas is identified as a merchant.

The economic life of the merchants in France is difficult at this time, especially because of the policies of the king. In 1675, Nicolas left his country and his wife, and she remained alone with six or seven children aged between one year and fourteen years old.

At the end of the summer of 1675, Nicolas purchased merchandise, on credit, from Jacques Tartas, a merchant in La Rochelle, in order to establish a business in New France. Following this Nicolas crossed the Atlantic and migrated to the colony.

A few years later his father-in-law, Julien Mahé, died on January 15, 1678. Nicolas then embarked on one of the first ships heading for France. He returned on November 17, 1678, accompanied by his three surviving sons, from his first marriage. They are Abel, Georges and Guillaume. The clerk, Charles Villiers, took care of his affairs in Québec during his absence. Sébastienne did not follow Nicolas and the two did not remarry, so they may have concluded a separation agreement.

Our merchant ancestor, Nicolas Marion did a lot of business in Québec City. From 1676 to March 18 1699, he presented himself nearly 150 times to sign documents concerning his transactions. It would seem that when people were doing business at this time, that it would be with Nicolas Marion. Our ancestor Nicolas Marion seems to be omnipresent in almost all exchanges in Québec City.

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After reading several documents, I decided to determine the contents of the barter and transactions. There are many deals, multiple sales, commitments and leases! The bulk of his trade appears to be the sale or lease of lots, houses, and land. Nicolas even rents rooms in his house as well as places in his cellar. He goes on to lend money and he also trades in the fur and beaver market! He hires several types of employees “engagés” and contractors and I have noted the following: workers for agriculture and construction contractors, loggers, plowmen, masons and carpenters!

I found it interesting that he was engaged in the purchase and sale of burnt wood, coal-turned wood, logs and firewood. He was engaged in the trade of shingles and cedar beams, ordinary beams, pine planks, planks, stakes and even rowboats!

Our wholesaler sold heifers, bulls and cows. Often in contracts and dealings they talk about goods and supplies and I was not able to say what they were. Despite this, green peas and white peas, wheat, wine, axes, wheelbarrows, wooden hoofs, skins, mantillas and women’s dressing gowns are mentioned.

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My mother Huguette Marion, co-owner of the “Boutique Chez Huguette” as well as the “Magasin Bérubé” with my father with more than 40 years of business experience would be extremely proud of her patronymic ancestor! Maman started her business during a period of time when many women stayed at home and she operated her business until the day before her death!

And I forgot … Nicolas Marion was also selling wigs!

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It is obvious that the life of Nicolas was not easy. Given the high number of transactions, it also becomes apparent that Nicolas worked very hard. Despite the large number of documents, a particular court case attracted my attention because of its frivolity.

On October 16, 1685, before the provost of Quebec, Jehan Creste petitioned to receive a sum of seven francs from Nicolas Marion dit Lafontaine, a bourgeois merchant in Québec. We learn that “five francs apply to a wheelbarrow that Jehan Creste manufactured and sold to the defendant”. The two remaining francs are for a wig bought and returned to Marion by the wife of Creste, Marguerite Gaulin.

Creste did not find this wig desirable and valuable! The court learned that Nicolas Marion had received the wig and had placed it “in his store to dispose of it for his benefit.” Rightfully, the judgment of the court was favorable to Jehan Creste. I surely would like to know if Nicolas ever sold this wig!

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On November 22, 1679, Nicolas acquired land on the coast of Lauzon and on March 29, 1680, he bought a house in the Lower Town, on the corner at the corner of St. Pierre and Rue Sous-le-Fort. (Today it is the place leading to the funicular). As a non-resident, he was not entitled to property. So on April 8, 1680, he petitioned the Sovereign Council to obtain this right, and the Council granted it to him.

The census of 1681 states that Nicolas lives with his son Guillaume aged 14 years. His neighbors are Louis Maheu and Claude Porlier.

Nicolas suffered great losses during the burning of the Lower Town in July, 1685. His house, his goods and his furniture are destroyed. In addition, the governor delayed the payment of transportation and support services during the disastrous expedition of Governor Labarre against the Iroquois. It was difficult years for him.

Even worse, it would seem that his son Abel, had joined the expedition of Governor Brisay of Denonville against the Tsonnontouans. Baron de la Hontan reports that he was a witness on July 11, 1687, of the summary execution of the Canadian deserter Abel Marion dit Lafontaine on the south shore of Lake Ontario. His fault was that he had helped Johannes Roseboom, a New England trader, to travel to Michillimakinac to trade in fur. Yet another member of the family who became a victim of the fur trade!

On April 26, 1688, his son Guillaume Marion is hired as an “engagé” by Claude Greysolon, a fur trader for a trip to the Outaouais. January 18, 1692, is the last time we hear of Guillaume in Québec City. It seems that he went to live in the Pays-d’en-Haut and possibly even in Louisiana. I did not find any documents about this son and I lost track of him.

On November 12, 1693, his son Georges Marion and Marie-Madeleine Demers, daughter of Jean Demers and Jeanne Védié (Voidy) signed a marriage contract. Nicholas gave them land. He promised to lodge them and feed them for a year in his house and he gave them a sum of money. Madeleine’s parents gave her 300 livres in advance of her inheritance as well as her trousseau and her clothes. Madeleine was born on March 24, 1669.

On March 18, 1699, Nicolas donated land to the nuns of the General Hospital on condition that the nuns continue to nourish and take care of him for the rest of his days.

According to a text of the Sovereign Council, Nicolas Marion de Lafontaine died alone towards the end of February 1700, “between his residence in the Lower Town and the Hôpital Général de Québec, where he lived.” On the first of March, Georges Marion states before the Sovereign Council that he is not too well acquainted with his father’s business. Georges was afraid that his father might have a lot of debt because he had done a lot of business. After the liquidation of the debts, a sum was returned to Georges, and to Guillaume and two sisters.

Some researchers deny the existence of Abel and Guillaume but the documents prove their existence. It may be that Guillaume left descendants, but this piece of history is to be discovered. Some think that Nicolas was a Protestant because he was a trader. I did not find any clues proving whether this was true or not! This is another story to be searched.

Here are the descendants from Nicolas to me.

Nicholas Marion (1636-1700)

Georges Marion (1664-1712)

Étienne Marion (1708-17610

Antoine Marion (1742-1793)

Jean Baptiste Marion (1770-1824)

Cyriac Marion 1 (1816-1891)

Cyriac Marion 2 (1862-1949)

Thomas Marion (1895-1982)

Huguette Marion (1933-1995)

Robert Bérubé

 

Next week: 1646: Marguerite Hayet

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7 thoughts on “1685: La perruque de Nicolas Marion: Nicolas Marion’s Wig!

  1. Bonjour Robert, I have a few sites, you may know of them, but love to share this. at geni.com see navires nouvelle france, and, I googled passagers pour la nouvelle-france, and navires venus en nouvelle france (1534-1763) this is the era of my interest. I my ancester was Pierre Charron and he came over on the Terreau, one of his sons Francois took the name Charron dit Ducharme and most of his decendants used only Ducharme.

    All the best

    Paulette Ducharme

    Like

  2. bonjour/ hello

    I love your recherche and wish to thank you for sharing it,

    I am a descendant of Nicolas Marion and currently live in Cornwall Ontario, I am retired army ten years already where i begun genealogy to pass time and became passionate.

    You may wish to know that Guillaume Marion dit Lafontaine was last recorded in written history from a parish record for the Baptismal of his son, Guillaume Jr..

    Guillaume Marion dit Lafontaine, brother to Abel and George ( my line and yours), Guillaume is found to be married to an aboriginal woman who is recorded in the parish records as Brigitte, (check out link below)

    https://www.genealogy.com/forum/surnames/topics/rouensa/19/

    in reading the history of Kaskaskia, things were not easy for the settlers. many tribal wars where settlers are killed in their fields or homes,

    the Kaskaskia town haad to be relocated because the river changed it’s course by virtue of erosion and subsequently flooded the first Kaskaskia settlement.

    then the English became master of Canada and everything changed.

    Guillaume and his family could have easily navigated from Kaskaskia to new orleans, or even in florida which was in the hands of France by then. east of the Mississippi all lands was claimed by the Mexicans.

    so its very difficult to pinpoint where Guillaumes’ history continues or ends after his initial attempt to settle in Kaskaskia

    Like

  3. From what I have been told by my family that- I am related to Nicolas Marion who lived at Dragueville. I live in Brittany Dept22 . My grandmother was Stella Marie Marion and she married an Englishman, her father was Louis Marion from St Bonfire and his father Narcisse Marion from St Boniface. (have visited the family graves)and I believe Narcisse’s family came from L’Assomption, Quebec.. On my divorce changed my name by Deed Poll to Ross-Marion to honor my Great Grandparents(as Louis married Andronique Ross). i unfortunately do not drive and would dearly love to visit Dragueville and area, I was kilometer away when I moved across to Brittany from England and the Removal Company would not do a detour! I too am ex Military.

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